English
نما آهنگ ها
رباعیات خیام
اكنون كه ز خوشدلي بجز نام نماند
يك همدم پخته جز مي خام نماند
دست طرب از ساغر مي باز مگير
امروز كه در دست بجز جام نماند!

ايكاش كه جاي آرميدن بودي
يا اين ره دور را رسيدن بودي
كاش از پي صد هزار سال از دل خاك
چون سبزه اميد بردميدن بودي!
تک آهنگ ها

شب‌های بخارا | شب دیدار و گفتگو با علی دهباشی

«راز ماندگاری ایران، فرهنگ ایرانی است»

دیدار و گفتگو با علی دهباشی


علی دهباشی مدیرمسئول و سردبیر دو ماهنامه فرهنگی و هنری بخارا، عصر دوشنبه هشتم مردادماه با حضور در شهر کتاب اصفهان بخشی از تجربه‌ها و خاطرات خود را با مردم اصفهان در میان گذاشت.

او از سال آخر دبستان کار در چاپخانه را آغاز کرد و به‌عنوان مصحح نمونه‌های چاپیِ چندین انتشاراتی در چاپخانه مسعود سعد کار می‌کرد. آثار برجسته‌ای از نویسندگان نامی زیردستش رد می‌شد و آرزوی ملاقات با آنها را در سر خود می‌پروراند.

دهباشی می‌افزاید: سال‌هایی که توانایی خرید مجله را نداشتم، با پول مختصری مجله را قرض و به قول امروزی‌ها آن را می‌بلعیدم و اسکن می‌کردم؛ نسل ما در دهه ۳۰ این شانس را داشت که با کتاب‌های بزرگی آشنا شود. از دیگر کتاب‌هایی که برای آن پول جمع می‌کردم کتاب‌های جان کریستوف بود و از رمان‌هایی بود که در زمان خودش منحصر به فرد است.

او از علاقه‌مندی‌اش به کتاب و مجله می‌گوید: به یاد دارم که یک کارتن کتاب پلیسی کاهی جیبی گوشه خیابان پیدا کردم و یک تابستانِ تمام ترتیب آنها را دادم.

هیچ کس به اندازه جمال زاده عاشق ایران نبود

او از تجربه سفرهایش و ملاقات با بزرگان ادبی می‌گوید: بعدها به واسطه سفرهایی که داشتم با ابراهیم گلستان، جمال‌زاده، تقی مدرسی، بزرگ علوی و بسیاری از بزرگان ملاقات داشتم که در بین آنها هیچ کس را ندیدم که به اندازه "محمدعلی جمال‌زاده" پدر داستان‌نویسی ایران، عاشق ایران باشد و با اینکه ۷۰ سال از ایران دور بود، روزی نبود یک نامه برای ایران ننویسد. نامه‌های جمال‌زاده را در ۱۰ جلد آماده کرده‌ایم که به زودی منتشر می‌شود. طبق وصیت جمال‌زاده، سهمی از درآمد فروش کتاب‌هایش برای کمک هزینه دوره دکترای دانشجویان ادبیات فارسی قرار گرفته و بخشی از آن هم به یتیم خانه‌ای در اصفهان و فعالیت‌های دیگر اختصاص داده می‌شود.

دهباشی ادامه می‌دهد: از بزرگ علوی نیز به یاد دارم که در سن ۹۰ سالگی هم دوش آب سرد می‌گرفت که یکی از رازهای سلامتی ایشان همین عادت دوش آب سرد گرفتن از کودکی بود؛ حدود هشت هزار صفحه یادداشت های روزانه بزرگ علوی به یادگار مانده که توسط همسر آلمانی ایشان به دانشگاه هامبورگ در آلمان سپرده شده و همسرشان اجازه انتشار نداده‌اند.

مدیرمسئول و سردبیر دو ماهنامه فرهنگی و هنری بخارا می‌گوید: در مصاحبه‌ای که با ابراهیم گلستان داشتم از او علت تندتند حرف زدنش را پرسیدم و او گفت که "کلاس اول دبستان که بودم و پدرم که از کار بر می‌گشت،  من پای بساط او می‌نشستم و روزنامه‌ها را می‌خواندم و به خاطر اینکه سریع به بازی خودم برگردم، تندتند و با عجله روزنامه‌ها را می‌خواندم و این شد که من تندتند هم حرف می‌زنم."

مجله بخارا، تنها و اولین ناشر نویسندگان افغان

او با اشاره به فعالیت و هدف اصلی خود در مجله "کلک" و "بخارا" می‌گوید: در بین نشریات فرهنگی و هنری بر این باور بودیم که فرهنگ ایران و زبان فارسی، کار اصلی نشریه بخار ا است؛ به مرزهای سیاسی که بین حوزه تمدنی ما کشیده شده اعتنا نکردیم و به جغرافیای تاریخی زبان فارسی تمرکز کردیم که اگر به شماره اول کلک نگاه کنید، تنها و اولین ناشر نویسندگان افغان ما هستیم.

دهباشی تصریح می‌کند: در حوزه فرهنگی و ایران‌شناسی بعد از مجله "آینده" و "نشر دانش"، تنها مرجع و منبع ایران‌شناسی شده‌ایم؛ مجله "بخارا" علاوه بر پرداختن به حوزه تمدنی، به ادبیات معاصر جهان نیز پرداخته است.

او راه نزدیک دستیابی مستقیم به نویسندگان را یاداشت‌های خودنوشت می‌داند و می‌گوید: ۹۰ درصد علاقه مطالعاتی من خواندن سفرنامه، زندگی خودنوشت، یادداشت روزانه و نامه‌ها است و بانی بیشتر یادداشت‌های ترجمه شده، من هستم؛ از سفرنامه‌های خارجی، سفرنامه شاردن خواندنی است.

سردبیر مجله بخارا "شاهرخ مسکوب" را عامل مهمی در تغییر نگاه به شاهنامه و اسطوره عنوان کرده و وی را فردی خطاب می‌کند که از شاهنامه‌شناسان معتبر و مهم زمانه است و "مسکوب" را مشوق خود در این راه می‌داند.

دهباشی راز ماندگاری ایران را فرهنگ ایرانی می‌داند و معتقد است که کتاب‌فروشی وظیفه ملی ما است و چراغ آن زمانی روشن می‌ماند که جامعه مدنی هفته‌ای یک کتاب را بخرند و صمیمانه و مسئولانه برای پایداری فرهنگ همکاری کنند.

منبع: خبرگزاری ایمنا
لینک خبر: 
http://www.Imna.ir/news/349626/

> افروز هوشنگ | علی دهباشی، پیر بخارا


خبرنامه
كتاب شناسي



تحلیل شخصیت خیام
پدیدآورنده: محمد تقی جعفری تبریزی
ناشر: تهران، کیهان - 1364
تعداد صفحه: 365
ادامه
خیام پژوهان

ادوارد فیتزجرالد